16 november 2013

320:de dagen av 365.

I morse tog jag sovmorgon och sedan gick jag upp och gjorde müsli (recept nedan) samt grova saffransscones till frukost. Dessa avnjöts med vackert morgonljus, lite foton från förr samt Morgonpasset i p3. 

Efter frukosten var det dags för mig att hämta missen som varit på pensionat i några dagar. Missen hade haft två otroligt gulliga sphynx (nakenkatter) som grannar, såg ut som små utomjordingar och de hade dessutom namn som associerade till det. För några år sedan var jag nära på att adoptera en sån, men då hade vi en ilsken honkatt som inte ville ha med andra katter att göra.

Jag förstår om bloggen blir trist med få uppdateringar, men jag har helt enkelt inte så mycket tid just nu. I och med pappas död måste jag komma i fas med studierna, för gör jag inte det får jag inte gå ut på praktik i vår och därmed missa ett år innan jag får ut examen.

Jag har några opublicerade recept som jag ska försöka lägga upp nu under november och december, samt att helgerna brukar vara lite lugnare och mer ljusvänliga så då kan jag fota. 

Jag hoppas att ni mår bra och att ni har haft en fin vecka. Ta hand om er! Kram M.
En müsli som inte innehåller någon sötning i form av honung, sirap el. juicekoncentrat. Den har en härligt rostad smak som samsas med smak av nötter, nyponskalmjöl samt russin. Lite av en förkylningsmüsli i och med nyponskalmjölet och dess innehåll av c-vitaminer och antioxidanter.

Cornflakes kan man finna bland lösviktsmüslin om man inte vill köpa en hel förpackning. Nyponskalmjöl ska gå att finna bland mjölerna i mataffären.

1 sats: Sätt ugnen på 150 grader. Blanda ihop 2 dl rågflingor, 2 dl havregryn, 2 dl dinkelflingor och 1 dl pumpakärnor och häll därefter över de på en plåt med bakplåtspapper. Rosta i ca 25 min, rör om då och då. Ta ut och låt svalna.

Blanda ihop ½ dl nyponskalmjöl, 3 dl cornflakes, 1 dl hackade valfria nötter, 1 dl russin och 1 dl hela linfrön i skål. Rör i den rostade grynblandningen. Förvara i burk med tätslutande lock.
Mjölkfri. Vegan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar