26 oktober 2013

"Kål me Al"

Vad är det man säger, det tar 21 dagar att få in en ny vana? Det stämmer i mitt fall, under hösten har jag mixat en del smoothies och fått smak för det så fler ska det bli.

Det här med smoothies har varit lite av ett mål för mig att testa mer av. Det är inte så att jag inte gillar smoothies, för när jag väl dricker det gillar jag det och vill testa fler sorter, men jag tycker att det är så trist att diska mixern. Ingen bra ursäkt jag vet, men nu har jag i alla fall kommit igång. 

Just den här smoothien är baserad på svartkål, en kål som är nära släkting med grönkålen. Smoothien smakar inte kål utan det är chokladen och bananen som dominerar, men det är ett enkelt sätt att få i sig lite grönt på. 

"Kål me Al" (ger ca 6 dl):
  • 2 msk kakaopulver.
  • ½ dl skalade hampafrön.
  • ½ dl kakaonibs.
  • 100 g färsk svartkål i bitar (kan ersättas med grönkål)
  • 4 dl växtbaserad "mjölk".
  • ca 3 dl frysta, skivade bananer.
  • ev. sötning såsom agavesirap.
Lägg alla ingredienserna i en mixer och mixa. Servera direkt!
Glutenfritt. Mjölkfritt. Sojafritt. Vegan.

Rubrikreferens: You can call med Al - Paul Simon.

2 kommentarer:

  1. Mums, smoothie är så gott! Ha en fin lördag, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Hoppas att du har haft en fin helg! :)
      Önskar dig en fin kommande vecka.
      Kram

      Radera