13 oktober 2013

Äppelskivor utan äpple

ca 20 st: Sikta ihop 4 dl mjöl (jag tog havre- och bovetemjöl) och ½ tsk bikarbonat i en skål.  Blanda ihop 1-2 krm vaniljpulver och 2 msk kokossocker i en stor skål. Blanda därefter i äggersättning motsvarande 2 ägg (el. 2 ekoägg), 25 g smält mjölkfritt smör och 5 dl växtbaserad yoghurt (t.ex. havre-) i skålen med kokossockret.

Rör i mjölblandningen i den stora skålen och rör om ordentligt. Hetta upp en munkepanna/äppelskivejärn och lägg i mjölkfritt smör i hålen. Fyll hålen med 3/4 smet och grädda äppelskivorna gyllene och vänd med hjälp av en liten sked (eller gaffel). Servera äppelskivorna varma med det du tycker passar bäst till.
Glutenfritt. Mjölkfritt. Vegan. Äggfritt.
 Munkjärn.

I det senaste (och för övrigt sista) numret av Isabellas fanns det ett recept på "Danska äppelskivor" som jag blev nyfiken på att testa, inte minst för att de ha en så fin rund form. Men så uppstod ett problem, jag hade ju inget munkjärn [bild ovan], så igår gav jag mig ut på munkjärnsjakt och det blev napp direkt, tre stycken olika järn fanns det att välja på.

Jag köpte med mig ett järn hem och i morse var det dags att inviga det. Jag var lite rädd att det skulle bli svårt, men det gick över förväntan bra. Hälften av "bollarna" pimpade jag med hasselnötssmör och de övriga var utan fyllning.

Jag serverade mina med blåbär, havreyoghurt och äppelsmör, men ta det du gillar bäst, då blir det godast.

Det här blev både gott och så var de roliga att göra så nästa gång blir det till att testa en smet/deg med jäst i. Önskar er nu en fin söndag och hoppas att ni har lika soligt väder som jag har. Ta hand om er! Kram M.

2 kommentarer:

  1. Får man fråga varför det heter äppelskivor??? Inga äpplen så långt ögat når ju!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tyckte också att det lät lite konstigt först, men så hittade jag det här på wikipedia;
      Sitt namn har anrättningen fått från att man från början doppade en äppelskiva i mjöl och ägg för att sedan steka detta i ett stekjärn. Senare började man dock tillaga bullarna på nuvarande sätt, men man kunde fortfarande lägga en klick äppelmos, en bit kokt äpple eller rabarberkompott i medan man gräddade ena sidan. Detta har på senare tid blivit allt mer ovanligt

      Radera