8 september 2013

Vid sidan av; Morotssallad m. sesam

Morotssallad med sesam: Blanda ihop 3 skalade och finrivna morötter med 2 msk oskalade sesamfrön, 1 nypa flingsalt och 2 msk pressad citron. Servera som tillbehör till maten.
Innehåller sesamfrön. Glutenfritt. Mjölkfritt. Vegan.

Jag försöker som sagt att få in lite roliga sallader till maten istället för grönsaker rakt upp-och ner. Sallad nummer tolv i mitt lilla "projekt" är en enkel morotssallad med oskalade sesamfrön som jag fann i "Majas klimatmat" av Maja Söderberg.

Salladen serverade den här gången till en kålpudding, men den är god till det mesta där man tycker att morötter gör sig bra, t.ex. ugnspannkaka, "färssås" m.m.

Oskalade sesamfrön använder jag till att göra "sesammjölk" och de går att finna i välsorterade livsmedelsbutiker. De oskalade sesamfröna innehåller både kalcium och järn, vilket gör de passar bra för vegetarianer och veganer som inte dricker mjölk.

När vi ändå är inne på sesammjölk/-frön så såg jag att bloggen "Green Kitchen Stories" hade ett recept [länk] på en smoothie med just sesamfrön i.

2 kommentarer:

  1. Men vad enkelt och gott! Att man inte tänker på hur lätt man kan göra en sidosallad. Rivna morötter som är så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, morötter är verkligen en hit och det är ju suveränt nu på hösten när det säljs morötter till så bra pris :)
      Önskar dig en fin vecka :)

      Radera