2013-09-20

Quinoaplättar med kokos & Jordgubbssirap.

Kanske kan det sitta fint med brunch i helgen eller helt enkelt bara en lite lyxigare frukost med nystekta plättar med kokos, kokosmjölk, vanilj och blåbär i?!

För variation kan du ersätta quinoamjölet med det mjöl du har hemma, bären med andra bär såsom lingon eller hallon och vaniljpulvret med malen kanel, mesquitepulver eller lite krossade kardemummakärnor. Våga experimentera.

För ytterligare tips på plättar/pannkakor finns 30-talet recept på det under "Receptregister" längst upp på bloggen, under headern, där finns även recept på scones, nattjästa bröd, gröt av alla de slag samt några pålägg.

Önskar er en fin fortsättning på kvällen samt en fin helg. Ta hand om er! Kram M.

14 plättar: Blanda ihop 1 dl quinoamjöl, 1½ dl riven kokos, ½-1 tsk vaniljpulver och 1 tsk bakpulver i en bunke/skål. Blanda i 1½ dl kokosmjölk, 1 chiaägg [receptlänk]/ekoägg och 1 msk agave-/lönnsirap och rör ihop allt till en tjock smet. Låt blandningen stå och sväll i ca 30 min. Bland i 1 dl blåbär i smeten.

Hetta upp smör/kokosolja i en stekpanna och stek plättar (ca 1 msk/plätt) på medelvärme ca 2 min/sida eller tills de har fått en gyllene färg. 

Servera plättarna med valfria tillbehör, t.ex. jordgubssirap (recept nedan) och kokos.
Glutenfri. Innehåller kokos. Mjölkfri. Vegan [Välj chiaägg]. Äggfritt [Välj chiaägg]. 

Jordgubbssirap:
Blanda ihop 1½ dl nypressad apelsin, 2 dl tärnade jordgubbar och 1-2 msk kokossocker i en kastrull. Koka ihop allt till en sirapsliknande konsistens. Mixa ev. blandningen slät med hjälp av en stavmixer. Serveras varm till plättarna eller t.ex yoghurt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att du vill lämna en kommentar :)
Inläggen granskas innan de publiceras.
(Spam och reklam publiceras inte)