19 september 2013

Quinoa med zucchini

Redan torsdag och jag tycker att det känns som att dagarna rusar förbi. Hoppas att ni har haft en fin vecka!?

Hugh Fearnley Whittingstall är en person jag inspireras av och hittills har de recept jag har testat från honom blivit favoriter som har gjorts om, så när jag hittade receptet på den här enkla salladen (?!) tyckte jag att det lät gott och det var det också. 

Det var dessutom en väldigt enkel och snabblagad rätt som är perfekt att göra om du har quinoa (eller annat matgryn) över sedan tidigare.Gör du mycket på en gång kan du ha med i lunchlådan och variera tillbehören till.

2 port: Skär 1 medelstor zucchini i ½ cm tjocka skivor. Hetta upp mjölkfritt smör och olja, på medelvärme, i en stor stekpanna. 

Lägg i zucchinin, 2 tunt skivade gula lökar, torkad timjan och salt och peppar i stekpannan och stek i ca 20 min tills zucchinin är mjuk. Rör om då och då. 

Tillsätt 2 finhackade vitlöksklyftor och fräs i ytterligare några minuter. Blanda i 2 port. kokt quinoa, lite pressad citron och hackade rostade mandlar i zucchinifräset. Låt allt bli varmt. Servera som tillbehör på exv. ett buffébord, med någon vegetarisk biff eller något annat gott.

Glutenfri. Innehåller mandel (Kan ersättas med t.ex. pumpafrön eller någon nöt som du tål). Mjölkfri. Vegan.
Inspiration från "Veg: River Cottage Everyday" av Hugh Fearnley Whittingstall, funnet bloggen Delicieux.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar