22 september 2013

Broccolifritters

Någon gång i somras hade jag broccoli hemma som började sjunga på sista versen och då kom jag att tänka på att det borde vara gott med broccoliplättar. 

Sagt och gjort, efter en snabb sökning hittade jag ett recept som lät enkelt och som innehöll de ingredienser jag hade hemma. Resultatet blev väldigt goda fritters och med citronyoghurt och klyftpotatis till blev det mycket gott.

Nu har jag stött på samma "problem" med den sorgsna broccolin och då min tanke med veckans matsedel är att återuppliva gamla favoriter samt rensa i kylen får broccolifritters vara med på ett hörn igen. Nedan följer receptet om du också vill testa.

Önskar er nu en fin start på ännu en vecka. Ta hand om er! Kram M.

Ca 12 st: Ångkoka 350 g fint skurna broccolibuketter så att de blir lite mjuka men ändå har en kärna kvar. Låt svalna något.

Blanda ihop 1 dl bovetemjöl, äggersättning motsvarande 1 ägg, 1 riven vitlöksklyfta, ca 75 g riven mjölkfri ost och några nypor chiliflakes i en stor skål. Tillsätt broccolin och mixa ihop den med de övriga ingredienserna men låt det finnas lite bitar kvar.

Hetta upp olja i en stekpanna och klicka ut fritters (ca 2 msk/st) och platta till de lätt med stekspaden. Stek frittersarna gyllene på båda sidor. Servera med exv. klyftpotatis och en kall sås med citronskal, mjölkfri yoghurt och citronsaft.
Inspiration från bloggen "So...Let's Hang Out".
Glutenfritt. Mjölkfritt (Använd mjölkfri ost). Vegan (Använd mjölkfri ost och äggersättning). Äggfritt (Använd äggersättning).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar