19 augusti 2013

Galet enkla och goda paprikor

2 paprikor, 4 halvor: Sätt ugnen på 200 grader. Blanda ihop 4 kokta och tärnade, stora färskpotatisar med 2 msk mjölkfri pesto och tärnad tofeta (el. liknande vegansk fetaost).

Halvera och kärna ur två (2) paprikor. Pensla utsidan av paprikorna med olivolja och lägg de i en ugnsform/ på en bakplåtspappersklädd plåt. Fördela potatisblandningen i paprikahalvorna. 

Baka paprikorna i mitten av ugnen i 25-30 min. Ta ut och servera paprikorna med valfria tillbehör, t.ex. matgryn eller klyftpotatis.
Glutenfritt (Använd glutenfri pesto). Mjölkfritt. Vegan.

Fyllda paprikor är något av det godaste jag vet. Just de här paprikorna blev lite av sommarens favorit både hos mig och mitt lunchsällskap som var alldeles lyrisk över dess smaker trots dess enkelhet.

Receptet kommer från en av mina favoritkockar, Hugh Fearnley-Whittingstall, som för mig är en riktig inspiration bl.a. genom sin kamp om fiskarna ett program som för övrigt repriserades nu i sommar.

För att återgå till paprikorna. Att pensla paprikornas utsida med olja ger de lite av en grillad karaktär och dess smak kommer fram än mer. Val av pesto bestämmer smaken  så ta din favorit (jag använde en röd pesto med chili). De passar både som förrätt, huvudrätt med t.ex. något matgryn eller en buffé.

1 kommentar:

  1. Så gott med fyllda paprikor! Underskattad mat i all sin enkelhet!! :)
    <3
    Ha en underbar tisdag!
    Kram

    SvaraRadera