8 augusti 2013

Augustimorgon med energigröt & surdegsbröd

Surdegsbröd med chévre & jordgubbar - 1 smörgås
Rosta 1 skiva surdegsbröd i en gjutjärnspanna (eller brödrost om du hellre vill det) så att den får lite färg. 

Bred på vegansk chévre (receptlänk, uteslut pepparroten) el. mjölkfri philadelhiaost/ cream cheese på det rostade brödet. Lägg på 2 skivade jordgubbar och avsluta med att ringla över lite lönnsirap. Avnjut direkt!
Glutenfritt (Använd ett bröd fritt från gluten). Mjölkfritt (Tål du mjölk kan du använda mjuk chévre). Vegan.
"Energigröt" - 1 port:
Blanda 1 dl rågflingor, 2 dl vatten och en nypa salt i en kastrull. Koka upp och låt gröten koka i ca 5 min. Lägg upp gröten i en djup tallrik. Toppa gröten med blåbär och skivade jordgubbar. Servera med kall hasselnötsdryck.
Mjölkfri. Vegan.
Recept från nLife.se.

God morgon! Hoppas att ni mår bra och att er vecka har varit bra så här långt?! Min vecka har varit bra, vädret har varit på min sida, trots prognoser om att det skulle vara regn, så jag är mer än nöjd.

Morgonen började bra med en god frukost bestående av "Energigröt" och surdegsbröd med lite vardagslyx-känsla. Brödet jag använde var det jag skrev om härom dagen och det var gott, men nästa gång ger jag mig på att göra en egen surdeg.

Jag lyxade till frukostmackan lite genom att rosta brödet i stekpanna och sedan toppa med cream cheese, jordgubbar och lönnsirap. Till det serverades, som nämnts, "Energigröt" som egentligen är vanlig hederlig råggröt toppad med bär och serverad med hasselnötsdryck, men på något sätt blir det godare om gröten benämns med ett namn tycker jag.

Hasselnötsdrycken är visst relativt ny på marknaden och där jag bor har ingen affär tagit in den, så jag hittade den av en slump när jag besökte City Gross i grannstaden, men det brukar vara så när nyheter dyker upp i butikerna :)

Idag väntar nya äventyr innan vardagen gör sitt intåg igen. Jag hoppas att ni får en fin dag och att ni tar hand om er. Kram M.

Tips på fler sorters smörgåsar finner du HÄR och HÄR finner du smörgåsar med keso.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar