16 augusti 2013

Augustifredag

2 port: Blanda 1 dl hirsflingor och 1 (rent) havregryn, 1 nypa salt och 4 dl vatten i en kastrull. Koka upp och låt koka i ca 3 min. Rör därefter i 1 dl torkad frukt samt lite malen kanel. Lägg upp i djupa tallrikar och toppa med ½ skivat äpple/portion. Servera med växtmjölk.
Glutenfritt (Använd rent havregryn). Mjölkfritt. Vegan.

Tänk att halva augusti redan har gått, tiden går fort, jag tyckte nyss att det var juni. Idag var det en sån där härlig, sval morgon och det ser ut att bli en varm och solig dag. Härligt.

Morgonen fick starta med en värmande gröt bestående av hirs, havre och torkade frukter. Det hela toppades med äpple och limerussin, vilket satte pricken över i:et.

Gröten är fri från gluten så den passar de flesta. Valet av torkad frukt påverkar grötens smak så ta det du föredrar bäst. (Jag tog sultanrussin, aprikoser och mullbär då det var det som jag hade att tillgå).

Nu väntar fredagen på mig och det hoppas jag att den gör hos er också. Ta hand om er och ha en fin start på helgen! Kram M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar