11 juli 2013

Tomatscone

1 scone, 4 bitar: Sätt ugnen på 225 grader. Blanda ihop 1½ dl dinkelmjöl, ½ dl grahamsmjöl, 1 tsk bakpulver och 1 nypa salt i en skål. Tillsätt 25 g tärnat, mjölkfritt smör till mjölblandningen och arbeta in det med mjölet. 

Blanda i 3 strimlade, avrunna, soltorkade tomater i olja. Arbeta därefter snabbt in en blandning av 2½ msk tomatpuré och 2½ msk kallt vatten så att det blir en deg. 

Rulla degen till en boll och lägg den på en plåt med bakplåtspapper. Platta till bollen och gör en grop i mitten och lägg i 3 körsbärstomater. Grädda sconesen i mitten av ugnen i ca 10 min. Ta ut och servera med t.ex. (mosad) avokado och paprika eller vad du själv önskar.
Gott till frukost, soppa eller gryta. Mjölkfritt. Vegan. Äggfritt.

Hoppas att ni har haft en fin dag!? Själv vaknade jag med träningsvärk i  m.Quadriceps femoris och m. Gluteus maximus i morse. Vi åkte och plockade jordgubbar igår så det blev en del knäböjningar, vilket resulterade i lite vardagsträning men också några liter härligt röda jordgubbar att fylla frysen med, en trevlig utflykt, frisk luft och vackert väder.

Det har varit en ganska lugn dag här hemma. Tog sovmorgon och avnjöt därefter en frukost bestående av gröt med  (för min del) årets första färska jordgubbar. Till gröten blev det nybakade tomatscones som var väldigt goda, jag kan tänka mig att de kan vara goda att avnjuta i höst tillsammans med en varm soppa eller gryta.

Nu är det snart dags för mig att gå och lägga mig och läsa ännu en bra bok. Jag hoppas att ni får sova gott när det är dags för er att sussa. Ha det bra. Kram M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar