7 juni 2013

Nästan som Molinogröt

På kvällen: Blanda 5 dl vatten, 4 strimlade torkade fikon, 2 msk torkade lingon, 4 msk kruskakli och 4 msk chiafrön i en kastrull kvällen innan du ska äta gröten. Låt blandningen stå i kylen över natten. 

På morgonen: Koka upp blandningen och låt den småkoka i 5 min. Blanda därefter i 2 krm salt och 1 dl grahamsmjöl. Serveras med färska bär och växtmjölk.
Mjölkfri. Vegan. Äggfri.

I en gammal receptbroschyr hittade jag en gröt som påminner om Molinogröt, fast istället för linfrön innehöll den chiafrön. Gröten hade mycket smak tack vare att frukterna har hunnit svälla över natten och därmed utvecklat sin smak.

Idag tänkte jag sätta igång och läsa en massa böcker som inte är kurslitteratur. Jag gjorde samma sak förra året och då blev det en hel del bra böcker lästa. Vill du ha lite boktips kan du kolla in listorna HÄR och  HÄR. Det är en hel del böcker på temat psykologi samt hälsa, men de är läsvärda och fick i många fall mig att tänka till om saker och ting.

I övrigt tänkte jag umgås med syster och hitta på något med henne. Jag hoppas att ni får en solig och bra dag. Ta hand om er! Kram M.

4 kommentarer:

  1. Vilken härlig hälsogröt! Bra tips för användning av chiafrö :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är den verkligen :) önskar dig en fin lördag. kram

      Radera
  2. Chiafrön ska helst inte koka så länge eftersom de inneh. fleromättade fetter vars kolkedjor bryts i hög värme. I övrig tlåter det väldigt gott. Borde man kunna göra något liknande utan att koka upp gröten? Kanske tillsätta chifrön för sig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sant :) Du skulle ju kunna göra chiapudding (finns recept i receptregistret) :) Den är dessutom fri från mjöl. Gröten ska endast småputtra så jag tror inte att fettet skadas. Koktiden ska kunna gå att minska något också :) Men vill du vara på den säkra sidan kan du, precis som du föreslår, ha chiafröna ovanpå när gröten är klar :)

      Önskar dig en fin dag och start på veckan.

      Radera