3 maj 2013

Vad man kan ägna sig åt på en fredag...

Ja, det här är vad man kan ägna sig åt en fredag, eller vilken annan dag som helst, jag hade bara en tråkig morgon, så istället för att plugga började jag pyssla och nu har snart hela förmiddagen gått.

Själva smeten gjorde jag redan igår kväll, men det var först nu i morse som jag gjorde det sista finputsandet.

Det här är nog de godaste bars jag har gjort hittills och lätta att göra var de också så det är ett plus. Värda att testa med andra ord.

Barsen passar bra som mellanmål, efter träning, i skidspåret/-backen eller om man du vill ha lite extra energi. Önskar er en fin fredag samt helg!

Raw Hemp Protein Bars, 15 st
  • 1½ dl solrosfrön.
  • 1 dl pumpafrön
  • 3 dl kokosflingor
  • 1 dl kakaonibs
  • 1 dl hampaprotein
  • 4 msk chiafrön
  • 20 urkärnade färska dadlar
  • ½ dl kokosolja.
  • 3 msk kallt vatten
  • 4 msk (rått) kakaopulver
  • ½ tsk vaniljpulver
  • 1 dl (rent) havregryn
  • 2 msk blåa vallmofrön
Mixa snabbt ihop solros- och pumpafrön, kokosflingor, kakaonibs, hampaprotein och chiafrön i en matberedare. Lägg över blandningen i en bunke.

Lägg i dadlarna, kokosoljan, vattnet, kakaopulvret och vaniljen i matberedaren och mixa ihop allt till en slät blandning. 

Tillsätt dadelblandningen i bunken med fröblandningen. Tillsätt havregryn och vallmofrön och blanda om ordentligt så att det blir en fast smet.

Häll smeten/massan i en form (min var 20x26 cm) och tryck ihop massan ordentligt. Ställ formen i kylen i ca 30 min. Ta ut och skär 15 bars. 

Förvaras i en burk med tättslutande lock, klarar sig ca 1 vecka i kylen.

Inspiration från Green Kitchen Stories.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar