8 maj 2013

Sunny Sweet Potato Falafel

Idag är det en otroligt fin och varm dag, känns som att sommaren är här. Jag hoppas att det blir en fin sommar i år, då jag har planerat att göra en del utflykter och då är ju sol att föredra.

Sol fick bli lite av dagens tema på lunchen då det blev rester i form av sötpotatisfalafel. Falafeln görs enkelt i ugnen, därför passade jag på att göra flera stycken på en gång så att jag kunde frysa in för framtiden.

De kan även vara något att göra och ha på buffébordet nu när det snart är studentuppvaktningar eller så kan man ha med de på ett knytkalas eller picknick.

ca 20 st
  • 1 skalad och grovt riven medelstor sötpotatis 
  • 4 dl kokta kikärtor (= ca 1 tetra sköljda och avrunna)
  • 1 hackad liten rödlök 
  • ca ½ tsk torkad timjan 
  • 1 tsk paprikapulver 
  • 1 tsk malen spiskummin
  • ½ tsk bakpulver
  • 1 msk olivolja
  • 4 msk bubbelvatten 
  • 4-5 msk (glutenfritt) ströbröd 
  • salt & peppar 
Sätt ugnen på 175 grader (ca 150 grader varmluft). Lägg alla ingredienser, utom ströbröd och vatten, i en matberedare och mixa till du får en slät massa. Blanda därefter smeten med vatten och ströbröd. Forma bollar av smeten. Lägg bollarna på en plåt med bakplåtspapper och sätt in i ugnen ca 30 min. 
Kan frysas in. Glutenfritt. Äggfritt. Mjölkfritt. Vegan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar