30 maj 2013

Pasta & Rotfrukter

4 port: Skala och hacka 1 gul lök och 2 vitlöksklyftor. Skala och skär 2 morötter, 1-2 palsternackor, 1/4 rotselleri och 4 potatisar av fast sort i mindre bitar. 

Fräs löken och vitlöken i olja utan att det tar färg. Tillsätt rotfrukterna, men inte potatisen, och ½ tsk chiliflakes och fräs i ytterligare någon minut.

Tillsätt 1 tetra krossade tomater, 2 dl vatten, 1 tsk lantbuljongpulver, 1 msk tomatpuré och ca ½ msk torkad, smulad oregano. Lägg på ett lock och låt allt koka på svag värme i ca 30 min eller tills rotfrukterna är mjuka. Lägg i potatisen efter 10 min.

Blanda i 4 dl kokta kikärter (= ca 1 tetra sköljda och avrunna) mot slutet av koktiden. Smaka av med salt. Servera till pasta eller liknande. 
Kan frysas in. Mjölkfri. Vegan. Äggfri.

Den här pastarätten med rotfrukter fann jag i en "Leva & Bo" (nr 3, 2013) och det blev lite av en favorit då jag tycker om smaken av varma rotfrukter samt oregano och tomat. Det är även en rätt som min mage kan acceptera då den bråkar.

Apropå mage och kanske också stress, vilket kan påverka magen, så tänkte jag försöka att skriva lite om stress framöver, när (ironiskt nog) min examinationsstress har lagt sig. Ni får gärna komma med förslag, egna erfarenheter eller tips på hur ni lindrar stressen, det är ett stort ämne så det går att säga mycket om det.

Nu önskar jag er en fin fortsättning på torsdagen. Ta hand om er! Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar