15 maj 2013

Lillördag

2 port: Lägg 4 dl kokt (fullkorns)bulgur i en kastrull. Häll 1½-2 dl växtmjölk över bulgurn. Tillsätt 1-2 krm vaniljpulver samt ev. 1 nypa salt. Koka upp och låt bulgurn småputtra tills all vätska har kokat in. Rör i 1 msk (kokos)mjöl så att gröten binder sig.

Beräkna 1 skivat plommon samt 1 dl skivade jordgubbar till varje portion. Lägg frukten i botten på två (2) djupa tallrikar. Fördela bulgurn i tallrikarna. Toppa med valfria tillbehör. Servera med växtmjölk.

Glutenfritt: Ersätt bulgurn med kokt quinoa, krossat bovete eller helt bovete. Tänk på valet av mjöl samt mjölk.

Idag blev det en slags variant på bulgurgröt, fast serverad på ett lite annorlunda sätt i form av ett torn som jag enkelt gjorde genom att trycka ner gröten i en skål och därefter vända det upp-och-ned. 

Idag skiner solen så den tänkte jag passa på att njuta av, är dock lite nere pga. en närstående ligger inlagd på sjukhus och jag har inte möjlighet att åka dit, så det stressar mig. Jag får trösta mig med att h*n får god vård. Önskar er en fin dag. Ta hand om er och era nära och kära. Kram

Ps. Grattis på namnsdagen till er som heter Sofia och Sonja. Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar