6 maj 2013

God & Mustig Bönchili

Ny vecka som dessutom innehåller lite ledighet mitt i. Jag blir lite vill när det är ledighet mitt i veckan, vet liksom inte riktigt vilken dag det är när jag vaknar :p Jag hoppas att ni har fått en bra start på er vecka!?

Även om det snart är sommar och värmen har börjat komma så tycker i alla fall jag att det kan sitta fint med en god, mustig och lite het gryta, inte minst om det är en grå och regnig dag.

Vill man inte tillaga grytan nu så kan det vara en god gryta att avnjuta i höst. Grytan är nästan godast dagen efter för då har smakerna hunnit sätta sig samt utvecklas.

4 port: Finhacka 1 rödlök. Riv 2 vitlöksklyftor. Skär 2 paprikor (gärna röd och grön) i bitar. Hetta upp olja i en stor gryta och fräs, under omrörning,  löken och paprikan i oljan tillsammans med ca 1 msk chipotlepasta, ca ½ tsk malen spiskummin och 1 tsk paprikapulver

Tillsätt 2 tetror krossade tomater, lite lantbuljongpulver, 4 dl kokta kikärter (ca 1 tetra sköljda och avrunna) och 4 dl kokta kidneybönor (ca 1 tetra sköljda och avrunna). Rör om och låt grytan puttra i ca 15 min. Servera grytan med exv. kokt ris blandat med vildris samt en god sallad till.

Tallrik: "Blomster" från Rörstrand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar