1 maj 2013

Falafelburgare

Som jag har nämnt tidigare brukar jag göra egna "färdigprodukter" när jag har tid över och idag var det dags igen. Den här gången blev det falafelburgare med smak av kryddpeppar och hetta från chipotle. Mycket gott!

Till serverades det grillad paprika och zucchini, klyftpotatis, syrad rödkål samt mjölkfri yoghurt med chunky salsa (ej på bild)

Den syrade rödkålen var något nytt för mig, men jag gillade den så den ska jag köpa igen, den är ett roligt alternativ till min favorit surkålen. Ett plus är att den även är mild för magen.

8 burgare: Mixa ihop 4 dl kokta stora vita bönor, 4 dl kokta kikärter, 1 msk (havre)mjöl, 1 tsk malen kryddpeppar, finrivet skal från 1 ekocitron, 1 msk chipotlepasta, 1 nypa salt och 1 knippe färsk koriander till en slät massa i en matberedare.

Forma åtta (8) burgare av smeten. Hetta upp olja i en stekpanna och stek burgarna i omgångar. Servera burgarna med valfria tillbehör, t.ex. hamburgerbröd och/eller majsfrallor, klyftpotatis samt goda röror.

Tips! Som ni säkert redan vet om så finner ni fler vegetariska/veganska burgare HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar