27 april 2013

Krämig morotssoppa

Idag har det varit lite växlande väder med kraftiga hagelskurar emellanåt, så på kvällen var jag lite kulen och då kan det sitta fint med en god och värmande soppa.

Den här morotssoppan består av få ingredienser, är snabb att tillaga och så är den väldigt god. 

Jag skulle kunna tänka mig att den kan vara god att ta med sig i en termos när man ska ut och åka skidor/pulka eller gå i skogen en fin höst- eller vinterdag.

Morotssoppa, 1-2 port.
  • 3-4 morötter, skalade och tunt skivade
  • 2 vitlöksklyftor, rivna
  • ca 1 msk färsk ingefära, riven.
  • 2 ½ dl vatten
  • 2 dl kokosmjölk (inte light)
  • ½ msk röd currypasta (kolla så att den inte innehåller räkpasta)
  • ½ msk lantbuljongpulver (jag använde citrongräs & chili)
  • 1 msk pressad citron
  • salt och peppar
  • färsk koriander
Koka upp morotsslantar, vitlök, ingefära och vatten i en kastrull. Låt koka under lock tills morötterna är mjuka. Tillsätt kokosmjölk, currypasta, citronsaft och fond. Mixa ihop soppan med hjälp av en stavmixer. Smaka av med salt, peppar och koriander. Servera soppan med något gott bröd.

Tips! Som jag skrev härom dagen brukar jag frysa in exv. kokosmjölk om jag får något över, så det kan du göra om du inte använder all kokosmjölk om du t.ex. gör den här soppan.

3 kommentarer:

  1. Morotssoppa har jag aldrig lagat, men det låter gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men då får du ta och testa denna ;)

      Radera
  2. Synd att du inte kan komma på kursen men vi får hoppas på nästa år istället. :)
    Jag har varit på jakt efter nya sopprecept och den här låter riktigt god! Morötter + ingefära kan ju bara inte gå fel.

    SvaraRadera