22 april 2013

Black Bean Cookies

Det går inte så bra med rapportskrivandet denna dag känner jag... Det har blivit mycket annat gjort, men just att skriva en rapport känner inte hjärnan för... Att experimentera i  köket går desto bättre.

Jag har länge varit nyfiken på att baka något med (svarta) bönor, så när jag hittade ett recept med det så kände jag att det här måste testas! Resultatet blev härligt mjuka kakor med en intensiv smak av choklad, precis som jag vill ha det. 

Bönorna märks inte av, så det går med säkerhet att bjuda stor som liten skeptiker på dessa :) Ha det fint!

12 kakor
  • 4 dl kokta svarta bönor (= ca 1 tetra)
  • 2 msk olivolja
  • 2 msk jordnötssmör
  • 2 msk växtmjölk (t.ex. risdryck om du är glutenintolerant)
  • 3/4 - 1 dl agavesirap
  • 3/4 dl kakaopulver
  • ½ dl rent havremjöl
  • 1 tsk malen kanel
  • 1 tsk bakpulver
  • en nypa flingsalt
Sätt ugnen på 200 grader. (Skölj och låt bönorna rinna av om du använder bönor från tetra). Lägg bönor, olivolja, jordnötssmör, mjölk och agavesirap i en matberedare. Mixa ihop till en slät smet.

Tillsätt kakaopulver,  havremjöl, kanel, bakpulver och salt i bönsmeten och mixa ihop till en slät och krämig smet.

Klicka ut tolv (12) kakor på bakplåtspappersklädd plåt. Grädda kakorna mitt i ugnen i ca 10 min. Ta ut plåten och låt kakorna svalna något innan du lägger över de på ett galler. 

Kakorna är goda att servera med exv. ett glas kall växtmjölk.
Inspiration från Green Kitchen Stories.
Tallrik: Ceres från Rörstrand.

1 kommentar:

  1. Roligt att baka med bönor. De låter mycket goda, kram!

    SvaraRadera