23 mars 2013

Våfflor, ranunkel & anemon.

Idag skiner solen ute och det ser ut att bli en fin lördag. Idag tänkte jag att jag skulle köpa lite blommor inför påsken; lite påskliljor, pärlhyacinter men också ranunklar, anemoner och gerberas.

Dagens frukost blev den så vanligt förekommande, men istället för att den skulle få sällskap av nybakat, som det så ofta blir på helgen, fick den sällskapa med nygräddade våfflor.

Eftersom det är våffeldagen på måndag tänkte jag att jag skulle testa om detta recept höll måttet, men också om våfflorna blev bra, jag brukar nämligen ha svårt att komma överens med våffeljärnet.

Idag gick allt smärtfritt och våfflorna blev hela och fina samt att de smakade bra så de kanske kan få komma på återbesök på måndag eller så blir det ett annat recept som får gästa oss då. Får se.

3-4 våfflor: Lägg 1 dl kikärtsmjöl, 1½ dl rent havregryn, ½ dl riven kokos, 1 msk agavesirap, 1 nypa salt och 2½-3 dl vatten (börja med den minsta mängden) i en skål. Mixa ihop allt, med hjälp av en stavmixer, till en slät smet. Låt smeten stå och svälla i ca 15 min. 

Hetta upp mjölkfritt smör eller kokosolja i ett våffeljärn. Grädda våfflorna i ca 5 min. Servera med valfria tillbehör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar