29 mars 2013

Långfredagen

Eftersom det är en ledig dag här hemma tänkte jag att det kunde vara gott med nybakat till frukost, så det fick det bli; 

Rester av kokt röd quinoa hamnade i en bunke tillsammans med vatten, färsk jäst och siktat dinkelmjöl och knådades ihop till en härligt mjuk deg som fick jäsa ihop under en bakduk. När degen var redo klickades den ut till bullar som sedan fick gräddas i ugnen för att sedan komma ut som frallor med ett hårt skal men med ett mjukt, fluffigt inre.

Blev mycket gott, jag gillar när skorpan blir sådär krispig. Jag tänkte att de resterande frallorna ska få agera hamburgerbröd tillsammans med hemgjorda vegobiffar.

Jag hoppas att ni får en fin långfredag. Här snöade det i morse men nu är det sol och ganska varmt så det kommer säkert bli en bra dag. Ta hand om er!

15 frallor:
På kvällen: Smula ner ½ paket färsk jäst i en bunke. Lös upp jästen med 4 dl kallt vatten. Rör i 1 tsk salt, 3 dl kokt quinoa och ca 10 dl siktat dinkelmjöl. Arbeta degen till en smidig deg. Låt degen jäsa, under bakduk, i kylskåpet över natten.

På morgonen: Sätt ugnen på 225 grader (200 grader varmluft). Ta ut degen ur kylskåpet. Mjöla fingrarna och dela degen i 15 bitar (Degen ska inte knådas igen!) och lägg på plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen ca 15 min.

Alternativ: Gör som under "På kvällen" men värm vattnet till ca 35 grader samt att istället för att ställa in degen i kylen så låter du den jäsa under bakduk på dragfri plats i ca 1½ timma. Gör sedan som under "På morgonen".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar