8 mars 2013

"Grodan Boll"

Första gången jag kom i kontakt med spirulina var när jag var liten och min mamma, av någon anledning, hade fått för sig att hon skulle dricka det och nyfiken som jag var skulle jag också smaka. 

På den tiden var inte spirulina något som användes på samma sätt som idag, när man har kommit på att smaken går att kombinera (läs; dämpa) med andra smaker i exempelvis en god smoothie, utan då var det bara utvispad i vatten och så drack man. 

Jag minns att jag inte fick ett bra första intryck av denna alg. Åren gick och jag glömde bort att spirulina fanns tills jag började äta rawfoodbars av olika slag och då blev den en favorit.

Med både tenta, påsk och högskoleprov i antågande så känns det perfekt med energibollar med just spirulina i. De smakar spirulina, men med en förnimmelse av lime och sötma från dadlar, vilket bidrar till att spirulinans smak neutraliseras.

Gillar du till exempel Raw Revolutions spirulinabar eller Renées Supergreenbar så gillar du nog dessa, annars kanske "Tripp, Trapp och Trull", Mintboll, Apelsinbollar eller "First Aid Kit" kan  vara något istället!?
15 st
  • 1½ dl naturella melonkärnor
  • 1½ dl skalade sesamfrön
  • 2 tsk spirulinapulver
  • 1 dl färska, urkärnade dadlar
  • ½ dl torkade osvavlade aprikoser
  • ca 1½ msk färskpressad limejuice
Mixa melonkärnor och sesamfrön i en matberedare så att det blir ett mjöl.Tillsätt spirulinapulvret och mixa ihop det med fröna. 

Tillsätt dadlar, aprikoser och limejuice. Mixa till en seg massa. Forma smeten till ca 15 bollar och rulla i kokosflingor. 
Förvaras svalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar