26 mars 2013

Granola utan extra allt...

För ett tag sedan, när jag hade gjort Müslin med frön och havre, fick jag frågan om jag hade någon müsli/granola som inte innehöll socker men som ändå gav det där crunchet som man vill åt i en granola. Det hade jag inte, så nu har jag gjort en variant som varken innehåller olja eller någon sötning men som ändå lyckas ha lite "bitar" med crunch.

Jag tänker att den här granolan kan utgöra en bas som man sedan äter med det man gillar, för en del vill ju inte ha t.ex. russin eller torkad frukt i t.ex. en granola medan andra vill ha det. Andra tål inte nötter medan andra gör det.

De flesta kan äta den här granolan. Rent havre ska användas om en glutenintolerant ska äta av den. Hoppas att det smakar och tack för att ni kommer med frågor, respons eller vad det nu är.

1 plåt: Sätt ugnen på 150 grader. Lägg  1 liter rent havregryn av grövre sort (t.ex. Saltå Kvarn) och 1 dl riven kokos och ev. 1-2 krm vaniljpulver i en bunke. Lägg i en annan bunke i 2 dl kokt hirs, ½ tsk salt och 2 dl vatten som, med hjälp av en stavmixer, mixas ihop till en slät smet. 

Häll hirsblandningen över havreblandningen och rör ihop allt med hjälp av en gaffel. Bred ut blandningen på en bakplåtspappersklädd plåt. Rosta i mitten av ugnen i ca 30 min eller tills granolan har fått lite färg. Rör om då och då.

Ta ut granolan ur ugnen och låt den svalna innan den läggs över i en burk med tättslutande lock.

För variation: Vaniljpulvret kan ersättas med t.ex. malen kanel eller kardemumma, kakaopulver eller pepparkakskryddor. Använd i så fall större mängd än vad en ska ta vid användning av vaniljpulver.

6 kommentarer:

  1. Vad roligt att du kommit på en sådan variant! Låter gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är gott och kokosen gör mkt för smaken :)

      Radera
  2. För att få cruch brukar jag blanda i äggvitor uppvispade med lite juice (för sötma)och en skvätt olja. Funkar och är jättegott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var smart, tänkte inte så långt :) Blir det lite som maräng i konsistensen då?

      Radera