22 februari 2013

Savoykålsdolmar

Ytterligare en rätt inspirerad av den svenska husmanskosten; fyllda savoykåldolmar. Jag hade rester av en färssås med soltorkade tomater och oliver som fyllning, men i höstas gjorde jag en god svamppytt med dinkel som jag hade i och det var mums det också, så man kan helt enkelt ta det man har hemma och fylla med.

Som tillbehör blev det en färdig tomatsås och ris då jag tyckte att det skulle passa ihop med de övriga smakerna, men till svampfyllda dolmar är det gott med potatis(mos) och lingonsylt. Väldigt god lunchlåderätt, så gör många på en gång och frys in.

8 dolmar: Sätt ugnen på 200 grader (175 grader varmluft). Ta bort av ca 8 stora savoykålsblad  ett från savoykålshuvud och förväll de i kokande vatten i ca 3 min. (De ska precis mjukna)

Låt bladen rinna av väl i ett durkslag. Skär av den grövre delen av stammen. Lägg ett blad i en smord kopp. Lägg i några skedar av din favoritfyllning (t ex tacossås el. linsröra). Vik över bladet över färsen och tryck till så att dolmen håller ihop. Vänd koppen och lägg dolmen i en smord ugnssäker form. Upprepa proceduren tills alla bladen är fyllda. Eventuellt kan du behöva fästa kanterna med tandpetare. 

Häll över ca 2 dl varm grönsaksbuljong och ringla över sirap. Baka dolmarna i ugn i ca 20 min. Servera med tomatsås och t ex ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar