15 februari 2013

Fyllda paprikor m. couscous

Jag hittade en opublicerad rätt sedan i somras och eftersom jag längtar efter sommaren passar det inte bättre än att den publiceras idag.

Fyllda paprikor är bland det godaste jag vet och speciellt om de är kryddade med goda orientaliska kryddor som dessa är. Passar dessutom bra att göra då de andra grillar på sommaren.

Apropå sommar, enligt Bondepraktikan ska det väder som är i dag bli sommarens väder, så här borde det bli en varm men mulen sommar, får se om det stämmer. Hur är vädret hos dig?

4 port
  • 4 stora paprikor
  • 2 dl couscous
  • 150 g haricots verts
  • ½-1 tsk malen kanel
  • ca ½ tsk malen spiskummin
  • 1 tsk malen koriander
  • olja
  • 4 dl kokta svarta bönor
  • fetaost/smulad tofu/fint tärnad rökt tofu
  • 4 torkade (osvavlade) aprikoser
  • salt & peppar
Sätt ugnen på 225 grader (200 grader varmluft). Dela och kärna ur paprikorna. Rosta de därefter med snittytan upp, på en plåt med lite olja, i ca 10 min. Tillaga couscousen enligt anvisning på förpackningen.

Koka haricots vertsen 3 min i lättsaltat vatten. Spola i kallt vatten och skär dem i bitar. Fräs kanel, spiskummin och koriander försiktigt, ca 1 min i oljan. Rör ner couscous, svarta bönor och haricots verts. Smula i fetaosten. Strimla aprikoserna och tillsätt dem. Blanda allt och smaka av med peppar och ev. salt. Fyll paprikorna med blandningen och servera med t ex yoghurt och ajvar relish. 
Inspiration från ICA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar