27 februari 2013

Efter självmordet- vägen vidare

För ett tag sedan fick jag frågan om jag ville läsa en bok som handlar om hur man tar sig vidare efter att ha upplevt att någon i ens närhet har tagit sitt liv.

Eftersom jag tycker att självmord är ett ämne som är viktigt att uppmärksamma - inte minst för att självmord är en av de vanligaste dödsorsakerna i världen - så sa jag ja.

I Sverige tar cirka 1500 människor sitt liv varje år, och varje person efterlämnar sig i genomsnitt tio närstående.

Personligen har jag inte upplevt självmord på nära håll, men en i släkten tog sitt liv, något som har präglat delar av de efterföljande generationerna. Jag har däremot - under de år jag har bloggat - fått mejl från unga tjejer som har mått så dåligt att de har övervägt självmord och jag hoppas innerligt att dessa har fått hjälp och numera mår bra.

Jag tyckte att boken var väldigt bra och skriven på ett sätt som gör att detta tunga ämne är lätt att ta till sig. Fakta inom olika teman blandas med personliga berättelser från efterlevande vid självmord, berättelser där de delar med sig av sina upplevelser samt kommer med förslag på hur stödet för efterlevande kan förbättras.

Ett av bokens teman är vanliga sorge- och krisreaktioner som kan drabba den efterlevande, ett ämne som jag tycker är bra att nämna då vi alla reagerar olika, dels beroende på om vi är vuxna eller barn, men också för att vi alla har olika sätt att hantera sorg på och om man då som utomstående har kunskap om detta kan även förståelsen för de efterlevandes sorg öka.

Boken kan läsas av alla som på ett eller annat sätt har varit i kontakt med någon som har förlorat någon i ett självmord. Jag tror till exempel att lärare (inom alla åldrar), sjukvårdspersonal, psykologer och närstående till efterlevande skulle få ut mycket av att läsa boken.

Det som är bra med boken är att du inte behöver läsa den från pärm till pärm, utan du kan även läsa dem kapitel som du är intresserad av att läsa om.

Boken heter "Efter självmordet-vägen vidare" och är skriven av Kari Dyregrov, Einar Plyhn och  Gudrun Dieserud. Boken är utgiven på Gothia Förlag.

Vid akut självmordsrisk: Ring 112.

Sidor med information om självmord:

  • Riksförbundet för suicidprevention och efterlevandes stöd (SPES): www.spes.se
Stöd för efterlevande:
  • Jourhavande medmänniska: 08-702 16 80 (kl. 21.00 - 06.00). De har även en chatt som är öppen på söndagar samt måndagar mellan kl. 21.00-24.00.

 Sidor för dig som har självmordstankar:

  • MIND självmordslinjen: Här kan du bl.a. chatta samt prata i telefon med en medmänniska.
  • 1177: Här finns information till dig som har självmordstankar, bl.a. i form av var du kan vända dig för att få hjälp.
Senast uppdaterad: 2021-12-13

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar