8 januari 2013

Vintergryta

Nu har det gått åtta dagar på det nya året och vardagen börjar sakta att återvända med en tenta och ny kurs som väntar runt hörnet.

Matlagningen fortsätter även detta år och får starta med en gryta som blev en favorit redan 2012. Receptet hittade jag i "Sju årstider i Majas kök". En väldigt god rätt med en härlig krämighet och mycket smak, lite indiskt men med svensk touch. Värd att testa.
4 port
  • 1 gul lök, hackad
  • ½ litet vitkålshuvud, skuren i bitar
  • rapsolja 
  • 1 msk curry 
  • ½ tsk chilipulver 
  • 1½ tetra krossade tomater
  • ca 1½ dl vatten 
  • 1 dl jordnötssmör, gärna "crunchy"
  • 1 msk torkad oregano 
  • salt & svartpeppar 
  • 1 tetra kikärtor, sköljda och avrunna
  • cashewnötter 
Fräs den hackade löken i olja tillsammans med curry och chili. Tillsätt tomatkross, vatten, jordnötssmör, oregano, salt och peppar. Blanda ner vitkålsbitarna och låt allt koka i 5 min. Blanda i kikärtorna och låt koka ytterligare 5 min. Toppa med cashewnötter. Servera med t ex kokt matvete/korngryn.

2 kommentarer:

  1. Hej Molly! Vilket sammansträffande, jag gjorde precis denna vintergryta förra veckan! SÅ god! Mer jordnötssmör i maten, säger jag! Har du några tips? Ja, vi fick en liten Elliot för drygt 10 veckor sedan :) Jag har inte varit på bloggen på länge, men ska väl lägga upp nån bild där också. Önskar dig ett strålande 2013 också :) Kram

    SvaraRadera
  2. Det här verkar supergott! Är på riktigt sopp- och grythumör och bunkrar på med inspiration till hösten. Denna ska lagas! Vad pysslar du med denna höst?

    kram

    SvaraRadera