26 januari 2013

Solgula plättar/biffar m. bönröra

I det senaste numret (1/2013) av ICA:s medlemstidning Buffé hittade jag några goda vegetariska recept, däribland dessa otroligt goda plättar som jag tycker var mer som biffar

I och med att de innehåller både majsmjöl och majskorn, vilka binder ganska bra, så testade jag att ersätta äggen med havregrädde och det gick bra att steka dem, krävs lite tålamod bara. (Ev. kan det behövas lite mer mjöl, så testa dig fram).

Som sagt, väldigt goda plättar och det var även bönröran [länk] som vi hade till. Bönröran är även god att servera med t.ex. kokt  bulgur eller varför inte hembakat tortillabröd [länk]. Plättarna kan jag tänka mig är goda även som frukost, utflyktsmat eller i lunchlådan.

Ca 12 plättar: Riv 1 medelstor zucchini grovt. Blanda den med ca ½ msk salt och låt dra ca 10 min. 

Krama ut vätskan ur zucchinin och den blanda med 2 dl majsmjöl, en uns sambal oelek, 1 tsk bakpulver, 2½ dl majskorn, ca 1 dl havregrädde (alt. 2 ekoägg) och lite peppar i en bunke. Låt stå och dra ca 10 min. 

Stek plättar av smeten i rikligt med olja ca 3 min/sida. Servera dem nystekta med exv. bönröra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar