25 januari 2013

Persiljerotssallad

Sådär, nu har jag stiftat bekantskap med ännu en rotsak nämligen persiljerot, en rotfrukt som jag tyckte smakade lite som rotselleri. Jag använde roten i en enkel sallad där den fick enkelt sällskap av en frö- och bärmix, syrlig citron och en nötig rapsolja.

Persiljeroten kallas även för rotpersilja och är släkt med bladpersiljan. Smakmässigt tycker en del att den smakar palsternacka, andra tycker persilja eller så tycker de som jag att den liknar rotselleri. Oavsett vilket så var det en rotfrukt som jag kan tänka mig att äta igen.

Persiljerotsallad: Blanda ihop 400 g skalade och grovt rivna persiljerötter, 1 dl frö- och bärmix, 1 msk rapsolja, 1 msk pressad citron och lite salt och peppar i en stor skål. Servera som sidosallad till maten.

Klarar sig några dagar i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar