29 januari 2013

Gryta med kikärter, dill och pepparrot

Det är lite att göra med studierna just nu, så de senaste dagarna har jag passat på att koka bönor, så att jag har det redo i frysen. Idag föll lotten på svarta bönor, kikärter samt en (för mig) ny böna vid namn flageolet, så har ni något spännande recept med den får ni gärna dela med er ;)

Kikärterna har bland annat hamnat i en, i mitt tycke, god och värmande gryta som har en härligt mustig smak som får samsas med smakerna från rotfrukter, pepparrot och dill. En perfekt smakkombo.

Receptinspiration fick jag från en gammal Buffé (10/2009) med några små ändringar från min sida (kikärter och mindre mängd vatten). 

Idag är det visst Vegan Pizzans Day, så i kväll blir det nog pizza med svarta bönor. Vill du fira denna dag med en god pizza så kan jag tipsa om "Kebabpizzan" [länk]. Ha nu en fortsatt bra dag!

4 port
  • 3 stora morötter
  • 1 stor palsternacka
  • ca ½ liten rotselleri
  • olja
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 gul lök
  • 4 dl kokta kikärter
  • 1 burk hela tomater.
  • 1 msk lantbuljongpulver
  • 3 dl vatten
  • 2 msk chilisås
  • 1 msk rödvinsvinäger
  • salt och svartpeppar
  • 3-4 msk färskriven pepparrot (alt. från tub)
  • ½ dl grovhackad dill (alt. torkad el. fryst)
Skala och skär rotfrukterna i ca 2 cm stora bitar. Skala och finhacka vitlök och gul lök. Fräs rotfrukter, vitlök och lök i olja i ca 3 min i en stor kastrull. Tillsätt tomatkross, kikärterna, buljongpulver + vatten, chilisås och vinäger.

Låt koka under lock i ca 20 min tills rotfrukterna är mjuka. Tillsätt pepparrot och dill precis före servering. Smaka av med salt och peppar. Servera med gott bröd och rostade hasselnötter.
Glutenfritt (Kolla buljongen!). Mjölkfritt. Sojafritt. Vegan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar