23 januari 2013

Gryta för kalla vinterdagar.

Värmande grytor tackar jag inte nej till dagar som dessa, speciellt inte det som blir över från dagen innan eftersom grytan smakar ännu mer då. 

Inspiration till den här grytan hittade jag på Klimatmat.se, där var det en soppa men jag ville ha en gryta så jag minskade mängden vatten (blir dessutom en bra bas till en lasagne)

Väldigt god och perfekt att ha med i en termos när man ska ut i skid-/pulkabacken eller vart man nu ska. Även perfekt att göra storkok av och sedan frysa in portioner för dagar då det blir ont om tid.

Recept på pirog(deg)en hittar du nedan. Du kan såklart fylla pirogerna med din egen favoritfyllning om du hellre vill det :)

4 port.
  • 1 stor gul lök
  • 3-4 vitlöksklyftor 
  • lite sambal oelek
  • olja 
  • ½ msk spiskummin 
  • 1 tsk paprikapulver 
  • 2 msk tomatpuré 
  • 1 påse fryst sojafärs 
  • 1 tetra krossade tomater 
  • 5 dl vatten
  • 1 dl röda torkade linser, sköljda och avrunna.
  • 1 msk torkad basilika 
  • 1½ msk söt-stark senap
  • salt & svartpeppar 
  • 4 potatisar av mjölig sort
  • 1 tetra kidneybönor, sköljda och avrunna.
Skala och hacka lök och vitlök. Hetta upp oljan och fräs löken lätt. Tillsätt spiskummin, paprikapulver, tomatpuré, sambal oelek och vitlök. Låt fräsa kort och lägg sedan i sojafärsen och bryn.

Blanda i tomatkross, vatten och röda linser. Krydda med basilika, senap, salt och peppar. Låt grytan koka medan du skalar och skär potatisen i ca 1 cm stora kuber. Lägg i potatisen och låt soppan koka tills potatisen blir mjuk, ca 20 min. Låt bönorna koka med de sista 5 min. Smaka av. Servera med t ex ett gott bröd eller piroger.

Pirogdeg

12 st

Deg
  • 250 gram kokta kikärter (125 gram okokta)
  • 1/4 paket jäst
  • 1 dl vatten
  • 1 msk olja
  • 1 krm salt
  • 3½ dl vetemjöl
Fyllning
  • 1 gul lök
  • 150 gram vitkål
  • 1 äpple
  • 2 msk olja
  • 1-2 tsk curry
  • 1 dl kokosflingor
  • ca 1 dl vatten
  • 1 tsk soja 
Mixa kikärterna. Lös upp jästen i fingervarmt (ca 35°C) vatten. Tillsätt olja, salt, mjöl och kikärtsmoset. Låt jäsa övertäckt i 30 min.

Gör under tiden fyllningen. Skala och hacka löken. Strimla vitkål och äpple. Fräs löken i olja med curry och kokos. Tillsätt vatten, vitkål och äpple. Låt puttra ihop tills allt mjuknat. Smaka av med soja.

Arbeta degen lätt och dela den i 12 bitar. Kavla varje bit till en rund kaka och lägg på en klick fyllning. Vik upp degen över fyllningen och nyp ihop ordentligt. Lägg pirogerna på en plåt med bakplåtspapper och låt vila i 15 min. Värm ugnen till 225°. Grädda mitt i ugnen i 15 min.

2 kommentarer:

  1. Halloj! Det här lät verkligen gott! O säkerligen blir grytan/soppan godare dagen efter. Det här ska jag verkligen göra, gillar sådana här recept :-D. Även min lilla jycke. (konstigt nog). Ha det gott önskar Gittan o jycken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad roligt att du tog dig tid att lämna respons! Det uppskattad :)

      Vad har du för hundras? :) Önskar dig och vovven en fortsatt trevlig helg.

      Radera