30 december 2012

Grova hamburgerbröd.

Ja, då var det näst sista dagen på detta år och det känns faktiskt riktigt skönt att lämna 2012 och gå in i 2013.

Syster är här för att fira in det nya året. Det är (tyvärr) ganska svårt att blidka henne då det kommer till mat, hon har liksom sina rätter som hon tycker om och andra "konstigheter" faller sällan i god jord. 

Burgare brukar hon gilla, så i kväll bakade jag goda, lite grövre hamburgerbröd som jag serverade med burgare och tillbehör, och se bröden föll henne verkligen i smaken och det är en bra indikator på om de är värda att baka eller inte ;)

Nu önskar jag er ett bra avslut på detta år och hoppas att ni får en fin start på 2013. Ta hand om er! <3
 Lins- och bönburgare/ Sallad/ Grovt hamburgerbröd.

8 bröd: Smula 1/4 paket färsk jäst i en stor bunke. Värm 3 dl vatten, i en kastrull, till ca 35 grader. Rör ut jästen i lite av vattnet så att jästen löses upp. Tillsätt resten av vattnet, 1 tsk salt och 2 dl grahamsmjöl. Blanda i 5 dl siktat dinkelmjöl i bunken och arbeta degen smidig.

Täck bunken med en bakduk och låt den jäsa i ca 30 min. Ta upp degen på en mjölad bänk och knåda den smidig i några minuter. Dela degen i åtta (8) bitar och forma varje bit till bullar. Lägg bullarna på en bakplåtspappersklädd plåt och täck med en bakduk. Låt bullarna jäsa i ca 40 min. 

Sätt ugnen på 225 grader. Pensla bullarna med vatten och strö över valfria frön. Grädda bullarna i nedre delen av ugnen i ca 12 min. Ta ut och låt svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar