7 december 2012

Bars med goji, frön & havre

Så var det fredag igen och veckan har verkligen susat fram. Snön har vräkt ner, men det har jag knappt märkt av då fokus har på helt annat håll. 

Om jag ska tro min almanacka med Bondepraktikan så ska vädret som var igår dominera resten av december och det tackar jag inte nej till för det var milt och snöade. Hittills har vädret varit som det ska enligt Bondepraktikans olika hållpunkter så jag hoppas på en mild vinter även i år.

Idag stängde jag ingen skolböckerna och huserade i köket istället, vilket resulterade i bars och skorpor. Barsen är perfekta att ha med ut i skidbacken eller till skolan för att vakna till liv då blodsockret börjar sjunka.
8 bars: Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop 2 msk chiafrön och 3 msk kallt vatten i en skål och låt svälla under tiden du blandar ihop 3 dl rent havregryn, 1 dl kokosflingor, ½ dl gojibär, ½ dl torkade körsbär, 1 dl solrosfrön, ½ mosad banan och ½ dl agave- el. lönnsirap i en bunke. Rör i chiafröna och rör ihop till en smet.

Bred ut blandningen till en  rektangel, ca 1 cm tjock, på en plåt med bakplåtspapper. Platta till rektangeln så att den håller ihop. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 min. Ta ut och låt svalna. Skär till åtta bars.
Tips! Smält choklad och doppa barsen i. Det är även gott att ha i ca 1 tsk av någon smaksättning såsom kanel, pepparkakskrydda, kakao m.m i smeten.

Sugen på fler bars? Kolla in det HÄR [länk] receptet.

1 kommentar:

  1. Det låter både gott och nyttigt! Det måste vi testa!

    SvaraRadera