5 november 2012

God snabbmat

Den här hösten har varit en hektisk och tiden har emellanåt inte räckt till, men nu är i alla fall kursens tenta inlämnad och klarar jag den ska jag fira. Nu är jag ledig i sisådär två dagar och då ska jag försöka att passa på att läsa något annat än kurslitteratur (det gick ju så bra i somras).

Mat har det såklart blivit en del under hösten och nya rätter har testats. En favorit, som dessutom går snabbt att göra (bortsett från tiden i kylen, men gör den kvällen innan så är den klar att tillreda vid lunchtid) är den här tofun. Den är dessutom god kall som varm, som frukostpålägg eller som på bilden med nudlar och wokgrönsaker. Den är lite som den rökta tofun jag gjorde i somras, fast utan rökigheten.
Skär 1 frp avrunnen naturell, fast tofu i cm-tjocka skivor. Blanda ihop en marinad av: ½ dl tomatpuré, ½ dl vatten, 2 msk olivolja, 1/4 dl soja, ½ msk citronsaft, ½ msk agavesirap, 2 rivna vitlöksklyftor, ½ msk torkad oregano, lite riven färsk ingefära, 2 tsk paprikapulver och en uns cayennepeppar.

Häll ut hälften av marinaden i en ugnssäker form. Lägg i tofuskivorna. Häll på resten av marinaden. Låt tofun stå i kylen i några timmar. Sätt ugnen på 225 grader (200 grader varmluft). Vänd på tofubitarna. Tillaga mitt i ugnen i ca 25 min tills tofun har fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar