8 oktober 2012

Kalljästa Amarantfrallor

Nu var det ett bra tag sedan det dök upp något natt-/kalljäst bröd här på bloggen, så här kommer ett till att lägga till listan och kanske till och med baka redan i kväll!? Gott till exempelvis frukost, gryta, soppa eller mellanmål. Lätt att baka är det också.

Har du inte amarantflingor hemma kan du ersätta dem med havregryn eller rågflingor, testa dig fram. Vill du testa ett liknande bröd, som är lite saftigare, så finns kesellabrödet [länk].
Kalljästa amarantfrallor, 15 frallor.

På kvällen: Smula ner ½ paket jäst i en bunke. Lös upp jästen med 4 dl kallt vatten. Rör i 1 tsk salt, 2 dl amarantflingor och 7 dl siktat dinkelmjöl. Arbeta degen till en smidig deg. Låt degen jäsa, under bakduk, i kylskåpet över natten.

På morgonen: Sätt ugnen på 225 grader (200 grader varmluft). Ta ut degen ur kylskåpet. Mjöla fingrarna och dela degen i 15 bitar och lägg på plåt med bakplåtspapper. Degen ska inte knådas igen. Grädda mitt i ugnen ca 15 min.

1 kommentar:

  1. Jag har en påse amarant i skåpet som jag inte riktigt vetat vad jag ska göra med! Så tack för tipset ;-)

    SvaraRadera