18 oktober 2012

Fylld paprika med myntayoghurt & sötpotatis

Det här är en rätt som är godast dagen efter, för då har kryddorna smak utvecklats. Samma sak gäller med yoghurten som blir friskare i smaken dagen efter. Här möts heta kryddor, frisk mynta och sötpotatis med varandra i en härlig symfoni.

Recept har hängt med mig länge, men det var ett par år sedan rätten tillagades, så nu var det dags igen och den var lika god som jag mindes den.

Jag får passa på att önska er en finfin kommande helg. Ta hand om er. Kram!
Skär av toppen, som ett lock, på fyra stora paprikor och ta bort kärnhusen. Lägg 2 dl couscous och en skvätt olja i en stor skål, häll över 2 dl kokande vatten, blanda om och låt det dra i 10 min.
Hetta upp olivolja i en stekpanna tillsätt 2 skivade rödlökar och stek i 5 min. Tillsätt 2 rivna vitlöksklyftor, ½ msk spiskummin och knappt 1 tsk malen kanel och stek, under omrörning, i ytterligare 2 min. 

Ta av pannan från plattan och blanda i den kokta couscousen, ½ dl hackad, färsk mynta, saften och skalet från 1 liten ekocitron, 1 tetra sköljda och avrunna kikärter och 1 tsk harissa. Häll lökblandningen och resten av ingredienserna i couscousen och blanda väl. Fyll paprikorna med blandningen och lägg sedan tillbaks toppen. Grilla i ugn i ca 15 min. Servera med myntayoghurt och sötpotatis.

Myntayoghurt: Blanda ihop 3 dl sojayoghurt, ½ dl hackad, färsk mynta, en nypa salt och svartpeppar i en skål. Låt stå kallt några timmar innan servering. 

Grillad sötpotatis: Blanda olivolja, ½ tsk chilipulver och hackad, färsk koriander i en skål. Lägg i 2-3 skivade sötpotatisar och vänd dem i oljan och låt dem sedan ligga och dra en stund i oljan. Grilla sötpotatisen i ugnen i ca 20 min. Strö över färsk koriander vid servering. 
Inspiration från Coop.

Glutenintolerant? Ersätt couscousen med helt hirs.

1 kommentar:

  1. Fylld paprika är något jag gjorde ofta förut, men nu helt glömt bort. Måste nog laga snarast! Ha en fin helg, kram!

    SvaraRadera