6 oktober 2012

"Kebabpizza"

Efter att ha bakat bröd blev det torrjäst över och av det blev det en god, krispig pizzabotten (recept nedan) som toppades med diverse goda pålägg. 

Jag hade stekt tzay i frysen så den tog jag fram och tinade och hade på pizzan tillsammans med chilisås, mjölkfri ost, majskorn, rödlök, ananas och paprika. Blev väldigt gott med tzay på så det måste jag göra om.

Jag hittar tzay i frysdisken (bland de vegetariska produkterna) på Coop, men vill du göra egen tzay så fann jag ett recept på det HÄR [länk].
Pizza med chilisås, mjölkfri ost ("Mozzarella Style"), torkad oregano, paprika, majskorn, ananas, rödlök och stekta tzaybitar.

1 botten
  • 2 dl dinkelmjöl 
  • 2 tsk torrjäst 
  • 1 tsk bakpulver 
  • 1 ½ msk olivolja 
  • 1 tsk agavesirap 
  • en nypa salt 
  • 1 msk fiberhusk 
  • ½-1 dl fingervarmt (37 grader) vatten
Sätt ugnen på 175 grader (150 grader varmluft). Rör ihop mjöl, jäst och bakpulver. Tillsätt salt, agavesirap, oljan och vatten ock knåda till en slät deg. 

Kavla ut degen tunt, strö över fiberhusk och kavla in det i degen. Förgrädda i 5 min. Lägg på valfri topping och grädda i ugnen.  

OBS! Gräddningstiden därefter varierar beroende på vilken topping du har, men 10-15 min är en riktlinje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar