27 oktober 2012

Chiafrallor

Nu har det varit tyst här i en vecka och så kommer det nog vara även kommande då det är hemtenta som gäller.

För att det inte ska vara helt tyst i ytterligare en vecka (ska försöka uppdatera i veckan) så kommer här receptet på chiafrallorna jag bakade förra helgen. De är verkligen värda att baka, de har en mycket god krispig skorpa samt krispighet tack vare rågkrosset och chiafröna.

Önskar er en fortsatt bra vecka. Ta hand om er. Kram.
10 bullar
  • 1 dl rågkross 
  • 3 dl kokande vatten 
  • 1 msk rapsolja 
  • ½ paket färsk jäst
  • 1 tsk salt 
  • 2 msk chiafrön
  • 1 dl fullkornsdinkelmjöl 
  • 5 dl siktat dinkelmjöl
Lägg rågkrossen i en bunke och häll det varma vattnet över. Tillsätt oljan och låt blandningen svalna till ca 35 grader och rör därefter i jästen. Tillsätt salt, chiafrön och nästan allt mjölet. Arbeta degen smidig och låt den jäsa övertäckt i ca 35 min.

Knåda degen och rulla den till en längd som skärs i 10 bitar. Rulla bitarna till bullar och lägg de på bakplåtspappersklädd plåt. Platta till bullarna något och låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min. Grädda frallorna i mitten av ugnen på 225 grader (200 grader varmluft) i ca 15 min.

2 kommentarer:

  1. Gott! Jag har också chiafrön hemma och är så förtjust i dem :) Kram

    SvaraRadera
  2. Hmm, jag borde baka mer bröd känner jag! Känner igen det där med att inte vara så aktiv bloggare, haha, har ganska mycket i skolan just nu. Så bloggen har ÅTER IGEN fått hamna lite på hyllan. Men i helgen ska jag försöka uppdatera nånting iallafall, så jag med gott samvete kan kalla mig själv matbloggare ;)

    Hoppas allt är bra med dig, att skolan flyter på och att du får en fin helg!

    Kram!

    SvaraRadera