5 augusti 2012

Pannkakor m. Dinkel, Bovete & Linfrö

Jag har ett minne från när jag var riktigt liten. Det var en vinterdag då vi skulle gå och hämta vår bil som stod på tågstationen i grannorten, vilket var ca 6 km bort. 

När vi kom fram startade inte bilen pga. kylan så då fick vi snällt knalla ytterligare 6 km (syrran hade lyxen att åka vagn) för att komma hem

För att mamma skulle få mig att gå så mutade hon mig med att jag skulle få nygräddade pannkakor, jordgubbssylt och grädde när jag kom hem. Jag hade antagligen knallat på oavsett vad jag hade fått till middag, men aldrig har pannkakor smakat så bra som då.

Pannkakor/plättar ja, det finns det en hel del av här på bloggen (ca 14 st), kanske har du testat något av recepten? Här kommer i vilket fall ytterligare ett recept att lägga till samlingen och dessa går även dem bra att muta stor som liten med... 

Just dessa pannkakor är baserade på bovete- och dinkelmjöl samt linfrön, men är du glutenintolerant kan du ersätta dinkelmjölet med rent havremjöl eller kikärtsmjöl. 
 Även goda att inta på utflykten...
... eller till frukost

Pannkakor m. Dinkel, Bovete & Linfrö- 4 port, ca 12 st
  • 4 ekoägg el. äggalternativ.
  • 2 dl bovetemjöl
  • 2 dl dinkelmjöl
  • 8 dl (vegetabilisk) mjölk
  • ½ dl hela linfrön
  • 1 tsk salt
  • smör, till stekning
Vispa ihop ägg, mjöl, linfrö, salt och hälften av mjölken till en slät smet. Tillsätt resten av mjölken.  Grädda i stekpanna, med (veganskt/mjölkfritt) smör/ kokosolja, tills pannkakan fått en fin gyllenbrun färg. (Använd ca 1 dl smet/pannkaka). Servera med t ex jordgubbar, vispad grädde, turkisk yoghurt eller glass.
Receptinspiration från Risenta

Glutenfritt: Ersätt dinkelmjölet med 100 % rent havremjöl (t ex provena).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar