31 juli 2012

Julis bokskörd 2012

Juli månad bjöd på en hel del läsning och jag hoppas att augusti kommer fortsätta i samma anda. Under juli valde jag medvetet att avverka de böcker i bokhyllan som hade temat hälsa, kroppen samt psykologi, då det är ämnen som intresserar mig.

Sammanfattningsvis kan jag säga att alla böckerna, utom en, var riktigt lättlästa. Jag märkte även att saker jag hade läst om i en bok återkom på ett eller annat sätt i minst en annan bok, vilket gjorde det än mer roligt att vilja lära sig mer om ämnet.

Personligen tycker jag att alla böckerna är värda att läsa, men skulle du inte orka/ha tid att läsa alla dessa böcker så kommer här några böcker som går lite "hand i hand", dvs. de väver liksom in i varandra:
  • "Att leva ett liv, inte vinna ett krig: om acceptans" och "Det är inte mitt fel: en bok om att ta kontroll över sitt liv". [acceptans, förhållningssätt, insikt]
  • "Till struntpratets lov", "Vänskapskoden", "Vägar till visdom" och "Handbok i konsten att vara social". [vänskap, relationer, gemenskap, konversationer, taktkänsla]
  • "Hälsans hemligheter", "Matens pris", "De sjukaste överlever: om goda virus, om hoppande gener och förvärvade egenskaper som går i arv" och "Till matens försvar". [hälsa, evolution, kost, sjukdomar, miljö]
  • "Smart av mat: fakta om maten och hjärnan" och "Glöm inte minnet: du minns mer än du tror" [hjärnan]
 (Undrar du om någon specifik bok är det bara att fråga)
Läst under juli månad:
    1. "Att leva ett liv, inte vinna ett krig: om acceptans" av Anna Kåver.
    2. "De sjukaste överlever: om goda virus, om hoppande gener och förvärvade egenskaper som går i arv" av Sharon Moalem.
    3. "Det är inte mitt fel: en bok om att ta kontroll över sitt liv" av Henry Cloud & John Townsend.
    4. "Franska kvinnors smala hemligheter: smarta kvinnors guide till ett gott och hälsosamt liv" av Mireille Guiliano.
    5. "Glöm inte minnet: du minns mer än du tror" av Nisse Simonsson.
    6. "Handbok i konsten att vara social" av Nicolas Jacquemot.
    7. "Hälsans hemligheter" av John Robbins.
    8. "Livet är inte så tokigt om man beaktar alternativet" av Nisse Simonsson.
    9. "Matens pris" av Malin Olofsson & Daniel Öhman.
    10. "Matrevolutionen" av Andreas Eenfeldt. 
    11. "Mjölkrevolutionen" av Fredrik Colting.
    12. "Smala hemligheter: från min mors japanska kök" av Naomi Moriyama.
    13. "Smart av mat: fakta om maten och hjärnan" av Per Ove Lind.
    14. "Till matens försvar" av Michael Pollan.
    15. "Till struntpratets lov" av Viveka Adelswärd.
    16. "Vägar till visdom" av Stefan Einhorn.
    17. "Vänskapskoden" av Bodil Sjöström.

      1 kommentar: