14 juni 2012

"Born to run", Sommar i P1 och Bakning

Har varit lite tyst här från och till. Med sommaren brukar en förkylning drabba mig och så även i år. Jag antar att det är det växlande vädret som gör det. Som tur är brukar sömn och mat göra att jag är på benen efter någon dag, så även denna gång. 

Det finns dock inget ont som inte har något gott med sig, det positiva är att jag har hunnit läsa och därmed kommit igång med det igen. Vill ni läsa en bra bok kan "Born to run" rekommenderas, mycket intressant och tänkvärt i den.
Idag har det blivit mer läsande, radiolyssnande samt att jag har haft ork att baka piroger samt ett bikarbonatbröd på filmjölk som behövde ätas upp.

Apropå att lyssna på radio, vad säger ni om årets sommarpratare?! Någon speciell ni inte vill missa?! Jag tycker årets uppställning var helt suverän, så i sommar har jag fullt upp :p

Jag hoppas att ni har sluppit förkylningar och andra krämpor!? Ta hand om er och ha en fortsatt bra eftermiddag och kväll! Kram!

Ett perfekt bröd att baka om du inte orkar vänta på att brödet ska jäsa. Innehåller dessutom få ingredienser samt att det riktigt gott, påminner lite om sirapslimpa. 

Till konsistensen är det saftigt och mjukt i konsistensen, det känns liksom som att det smälter i munnen. Passar till frukost, mellanmål eller till soppa/gryta.

Kornmjölsbröd i form, 1 bröd (ca 15 bitar): Häll 5 dl (mjölkfri) filmjölk och ½ dl mörk sirap i en bunke. Blanda 6 dl kornmjöl med ½ msk bikarbonat (eller 1 msk bakpulver) och rör ned blandningen i filmjölken. Arbeta ihop till en jämn smet. Häll smeten i en väl smord och mjölad långpanna (ca 20 x 30 cm). Grädda kakan i 200 grader (175 grade varmluft) i 25-30 min. Låt kakan svalna en stund och stjälp därefter upp den och skär i bitar/rutor.

2 kommentarer:

  1. Jättegott bröd, och så enkelt att baka! Gör det hela tiden nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar, det är alltid roligt med respons!

      Vad roligt att receptet har kommit till användning :)

      Önskar dig en underbar vecka! kram

      Radera