26 juni 2012

Sojasteaks i pestosås

Idag har det varit en grå dag, men med ytterst lite regn, vilket förvånade mig då jag hade förväntat mig riktigt ruskväder. Ikväll blev det en liten biltur i omgivningarna, måste passa på att njuta av sommaren känner jag.

För många innebär sommaren sval mat, gärna goda, matiga sallader, så även för mig, men även varmare mat tillagas, som här om dagen då jag gjorde en god rätt på sojasteaks som jag hade i skafferiet. 

Det var första, men inte sista, gången jag testade sojasteaks, riktigt härlig konsistens, dock inte så mycket smak vilket kräver en del kryddning, så bitarna hamnade i en god, mustig sås med smak av röd pesto, basilika och vin.

Nu ska jag återgå till "Morden i Midsomer". Önskar jag er en god natt. Kram!

4 port
  • olja
  • 1 påse sojasteaks (alt. t ex vegetariska filéer/ quornfiléer),  förvällda (dvs. tillagade enligt anvisning på påsen)
  • 1 röd paprika, urkärnad och hackad
  • 1 liten grön paprika, urkärnad och hackad
  • 1 liten zucchini
  • 2-3 vitlöksklyfta, rivna
  • 1 dl torrt vitt vin (alt. matlagningsvin)
  • 1 dl grönsaks-/lantbuljong
  • ½ dl tomatpuré
  • ca ½ dl röd pesto
  • 1 dl (vegetabilisk) grädde
  • salt & peppar
  • färsk basilika
  • svarta oliver, till servering
Hetta upp oljan i en stekpanna/wok och bryn sojasbitarna på båda sidorna. Ta upp de och ställ åt sidan.

Lägg i paprika, zucchini och vitlök och fräs under omrörning i ca 5 min tills grönsakerna börjar mjukna. Häll i vinet och låt det bubbla i 1 min, rör sedan ned buljong, tomatpuré och röd pesto.

Lägg tillbaka  sojabitarna i stekpannan, och sjud under lock i ca 10 min. Rör ned grädden och krydda efter smak. Strö över lite basilika strax innan servering. Servera med svarta oliver och t ex bulgur/ris eller vad du själv önskar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar