6 juni 2012

Potatissallad m. lime & jordgubbar

För några år sedan kunde man köpa kokböcker med recept från olika länder. (Jag tror att det var ett samarbete mellan Allt om mat och Expressen)

En av dessa (20?) kokböcker innehöll recept från USA/Amerika och i den fanns det ett recept på en potatissallad med jordgubbar och lime.

Första gången jag gjorde den potatissalladen var det vinter och färska jordgubbar lyste med sin frånvaro och jag tog frysta, vilket inte var så lyckat.

Så kom sommaren och med den svenska jordgubbar och färskpotatis och nyfikenheten att testa potatissalladen igen väcktes. Resultatet blev mycket lyckat och efter det har den gjorts om några gånger per sommar. God till det mesta, t ex det grillade.

Salladen har en frisk smak av lime och jordgubbar. Kombinera gärna detta med ruccola för lite pepprighet.

Jag kom att tänka på den här salladen idag, när jag köpte mina första svenska jordgubbar för året. Nu är det bara att hoppas på att färskpotatisen kommer snart, så att jag kan göra årets.

2 port
  • 400 g (färsk)potatis
  • 2½ dl färska (svenska) jordgubbar
  • ½ lime, saft och skal
  • 1½ msk olivolja
  • ½ tsk salt
  • svartpeppar
Skala och koka potatisen mjuk. Låt den rinna av och skär den sedan i bitar. Skär jordgubbarna i halvor. Blanda ihop limesaft och skal, olja, salt och peppar. Blanda ihop potatis och jordgubbar, häll på dressingen och rör om.

1 kommentar:

  1. Tack för din kommentar på min blogg! Gjorde mig glad!

    SvaraRadera