23 juni 2012

Müslipannkakor

God morgon! Hoppas att ni mår bra!? Här var det en lugn midsommarafton så idag är det bara finfint, jag vaknade utvilad till en solig morgon, dock var jag lite vill på dagarna, trodde först att det var söndag idag.

Idag är det nog en del som suktar efter något salt. När jag bodde på Västkusten brukade chipshyllorna i butikerna bli rätt så tomma samt att pizzeriorna hade fullt upp på midsommardagen.

Själv var jag sugen på jordgubbar denna morgon, så det fick det bl a bli. Det var bra jordgubbspris igår midsommaren till trots, vilket förvånade mig, jag var beredd på att få betala ca 80 kr/kg, men det blev hälften av det :O Var jordgubbarna lika billiga hos er?!

Ni får ha en underbar midsommardag! Ta hand om er! Kram!
Dessa fluffiga och lättätna müslipannkakor är otroligt goda, speciellt om man använder sig av en müsli som innehåller torkad frukt, choklad och/eller nötter. I dessa (på bilden) används en müsli med alla dessa ingredienser och det blev ett supergott resultat!

Med müsli i smeten får pannkakorna lite tuggmotstånd. Detta är pannkakor som varmt kan rekommenderas. Goda kalla som varma!

 ca 15 plättstora pannkakor
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 dl müsli (m. kakao)
  • ½ tsk salt
  • 1 tsk (kokos)socker
  • 1 tsk bakpulver
  • ½ tsk malen kanel
  • 1 ekoägg (alt. motsvarande mängd "no-egg")
  • 2 dl (vegetabilisk) mjölk
  • 50 g (mjölkfritt) smör, smält 
  • (mjölkfritt/veganskt) smör, till stekningen
Vispa ihop vetemjöl, müsli, salt, socker, bakpulver och kanel i en stor skål. Blanda ner ägget, mjölken och det smälta smöret i skålen och vispa ihop.

Hetta upp stekpannan och ha i smör. Häll i ca ½ dl smet i pannan för varje pannkaka och stek på medelvärme tills de fått fin färg, efter cirka 2 min. Vänd på pannkakan och stek tills den fått fin färg även på andra sidan, cirka 1 min. Ha ev. i lite smör i pannan innan nästa omgång. Servera med t ex fruktsallad, kesella, keso, sylt eller vad du själv önskar.

1 kommentar:

  1. Jag tänkte göra banan- och kokospancakes imorse, men kom på att sambon får ont i magen av banan på morgnarna. Jättekonstigt tycker jag! Men dessa ser vääldigt goda ut!

    Svar; Den är busenkel! :)

    Jag har hittat en som jag verkligen vill gå, inredningskonsult. Den är helt på distans, man bestämmer själv "takten" (så den är 1½-2½ år. Typ) och kan jobba samtidigt. Den kostar 15000 och är HELT på distans, man sköter allt hemifrån. Kraven var inte jättehöga och svåra så jag tror att det är lätt att få en plats :) Ska bara skaka fram 15000 så!

    Vädret är dock inte det bästa, ganska varmt idag, men lite molnigt och kommer nog bli regn senare. Vill ha sommarvärme igen! Ha en fortsatt fin helg :) Kram

    SvaraRadera