7 juni 2012

Fallskärm

Hoppas att ni har fått en underbar start på denna torsdag!? Här var det en underbar morgon så jag tog en promenad efter frukosten. De svenska somrarna är så fina, så det gäller att ta tillvara på de fina dagarna känner jag.

Jag får passa på att önska er en fortsatt bra dag. Ta hand om er! Kram.

Dagens låt: Timbuktu - Fallskärm.
 Proteingröt utan protein, Brännvinsbröd med brännvinsost.

För flera år sedan hade jag ett litet projekt att testa diverse olika grötvarianter. En av dessa grötvarianter var en gröt med proteinpulver i, smaksatt med pepparmynta och jordgubbar. Lite av en sommargröt med andra ord, för färska jordgubbar är godast att använda.

Gröten är god, med myntan och jordgubbarna ihop, så den har tillagats flera gånger genom åren, då utan proteinpulvret. (Jag skriver ut mängden proteinpulver ifall det finns någon som vill ha i det). Jag gillar den friska känsla som pepparmynta ger.

Eftersom jag hade både mynta och jordgubbar hemma denna morgon tänkte jag att det var dags att testa den igen. Den här gången hade jag i lite kokosmjöl istället för proteinpulvret, detta mest för att gröten blev väldigt lös.

Havre- & jordgubbsgröt med mynta (2 port): 
Blanda 2 dl (glutenfritt) havregryn, 4-4½ dl vatten och en nypa salt i en kastrull. Koka upp och låt sedan småkoka i 3-5 min (Rör om då och då). Ta av kastrullen från plattan och blanda ner ca 2 dl skivade jordgubbar, ca 3 strimlade blad pepparmynta och ev. 3 msk (veganskt) proteinpulver (kan uteslutas, minska ev. mängden vatten i så fall). Servera med (vegetabilisk) mjölk.
Inspiration från recept.nu.

1 kommentar:

  1. Hej Molly! Va kul att du kikar in :)
    Ja nu blev det tyvärr Knyckare och Diego ändå. Man får lyssna på fågelkvitter istället.

    Mynta och jordgubbar på gröten var något nytt för mig, låter gott!

    Ha en riktigt bra helg, kram!

    SvaraRadera