3 april 2012

Sojakorvstroganoff

För ett tag sedan hade ICAs medlemstidning ett recept på en korvstroganoff med kidneybönor i. Med inspiration från det receptet gjorde jag en egen variant. Det blev riktigt, mustigt och gott, så det kan jag tänka mig att göra om. 

Något som jag däremot ska tänka på till nästa gång är att välja en smakrikare korv, t.ex en vegetarisk chorizo eller så ersätter jag korven med tärnad tofu och blandar i lite chili.

Rätten är än sån rätt som blir ännu godare dagen efter så behöver du en lunchlåderätt kanske den kan vara något.
Skär 1 frp soja- el. tofukorv i slantar. Skala och finhacka 1 gul lök och 1 vitlöksklyfta. Dela, kärna ur och skär 2 paprikor i bitar. Skölj 1 tetra kidneybönor och låt dem rinna av. 

Stek korven i smör i en stor stekpanna tills korven får lite färg. Tillsätt lök och vitlök, låt fräsa med några minuter. Tillsätt 2 msk tomatpuré och fräs ytterligare 1 min. Blanda ner bönor, 1 burk hela tomater, 1 msk lantbuljongpulver, ca ½ dl vatten och ½ msk dijonsenap

Låt allt småkoka ca 10 min utan lock. Tillsätt paprikan och låt koka ytterligare ca 5 min. Krydda med salt. Servera stroganoffen med valfri ceralie och en klick matyoghurt (el. motsvarande).
Mjölkfri. Vegan (Kolla så korven är vegan)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar