5 april 2012

"Vinnargröt"

Så är det redan Skärtorsdagen och många ska bege sig ut på vägarna. Jag hoppas att ni kör försiktigt och tar det lugnt i så fall.

Egentligen hade jag tänkt tipsa om en god smörgås denna morgon, men datorn och kameran vill inte samarbeta idag, så det få bli en annan dag.

Istället för ett smörgåstips får det bli ett gröttips, i dag i form av "Vinnagröt". Vinnargröten är en av mina favoriter, god till t ex frukost eller mellanmål. 

Det är dessutom en snabbkokad gröt med mycket smak. Smakerna kommer från kanel, sött äpple och banan som tillsammans ger en god smakkombo. Messmör och/eller jordnötssmör är goda tillbehör till.

Nu önskar jag er en underbar dag och påskhelg ifall vi inte hörs innan påskafton :) Kram!

1-2 port
Koka upp vattnet och tillsätt äpplelbitarna. Låt koka 3 min. Rör ner kruskakli, fiberhavregryn och kanel och låt gröten koka i ytterligare ca 5 min. Servera gröten med mjölk och mosad banan och ev. nötter/frön.
Receptinspiration från Norrmejerier

1 kommentar:

  1. Japp, det är det! Har "uppfunnit" ett nytt sätt att göra extra knaprig müsli på.. Har inte lagt upp det på Kaneläpple men ska ta och göra det här snart!
    Det är dock superenkelt, bara havregryn och rågflingor, linfrön och vatten + kanel .. ingenting annat alls!! Men trixet ligger i att krama in vätskan i flingorna och liksom göra en kaka av det hela, och sedan dela upp i mindre müslibitar. Det blir verkligen jätteknaprigt och gott!

    SvaraRadera