20 april 2012

Hur många lingon...

I brist på inspiration tog jag på måfå och drog ut en kokbok ur bokhyllan för att få lite inspiration. Boken som jag drog ut var Maja Söderbergs kokbok "Sju årstider i Majas kök" och i den hittade jag ett recept på Lingonbiffar som jag tyckte lät goda.

Sagt och gjort, jag satte igång att husera i köket, men kunde inte hålla mig till receptet utan gjorde min egen variant på det som fanns hemma. 

Lingon och kryddpeppar är en kombo som alltid passar ihop tycker jag (t ex när man var liten och åt blodpudding och lingonsylt)

Senast denna kombo fick träffa varandra var i höstas, så nu var det på tiden att mötas igen, dock lyste lingonen med sin frånvaro och fick en ersättare i form av tranbär, som till smaken påminner om just lingon.

I originalreceptet tipsar dem om potatis och sås till och det kan jag tänka mig är gott. Jag hade kokt dinkel sedan gårdagen så jag blandade den med mosad avokado, lite citron och sojayoghurt och hade till. Gott det också.

Fler biffar hittar du här och en liten sammanfattning med bilder och länkar finns här.
Finhacka 1 gul lök och strimla (m. mandolin) ca 1/4 liten vitkål fint. Stek lök och vitkål på låg värme i rapsolja tills löken är genomskinlig och vitkålen mjuk. 

Mixa 4 dl kokta kikärter med hjälp av en mixer. Blanda i 2 msk mjöl, 1 tsk malen kryddpeppar, en nypa salt, 1 ekoägg (alt motsvarande mängd "no-egg"), 1 dl frysta, lätt tinade tranbär, lök- och vitkålsfräs och 1 msk rapsolja. Forma smeten till fyra (4) biffar och stek i rapsolja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar