27 mars 2012

Vad är hälsa? Egentligen...

För mig är hälsa ett så stort och omfattande område, därför har jag egentligen väldigt svårt att exakt säga vad hälsa är för mig, för det omfattar så mycket. Det känns som att hälsa egentligen är hela ens existens.

För ett tag sedan var jag hos tandläkaren för den årliga kontrollen och då slog det mig att munnen och tänderna är en del av begreppet hälsa för mig. Genom att sköta sina tänder och mun kan man förebygga mycket. 

I kursen jag läser har vi bl.a. lärt oss att man bör undvika att gå till tandläkaren om man har en halsfluss, varför? Jo, för att bakterierna kan komma till hjärtat då tandläkaren "rotar" runt i munnen. Dålig tand-/munhälsa kan i stort ge problem i övriga kroppen.

En person som har bulimi kan "avslöjas" hos tandläkaren då alla kräkningar bl.a. påverkar tändernas emalj.

För många är hälsa (rätt) kost och träning och det finns det många bloggar som tar upp, vilket är bra, det är viktigt att sköta sin kropp med en bra balans mellan kost och träning.

Det som gör mig ledsen med allt fokus kring kost (ja, jag vet att min blogg kan tas som en del av det) är att det känns som att det råder någon form av smutskastning mot olika typer av kostval. 

Jag vet inte vad jag "är" och det gör mig egentligen inget att inte vara i något "fack", men mitt val att ibland äta fisk retar t ex vegetarianer och veganer medan en del blandkostare tycker jag är larvig som inte kan äta fågel och kött. 

Sedan har vi ju den "heta" dieten LCHF som upprör eller hyllas. Jag väljer att inte lägga mig i den debatten, för faktum är ju att det är gemene mans ansvar att ta hand om sin hälsa och om man säger sig må bra av det så får man väl äta så då, tills motsatsen bevisas.

(Sedan kan man diskutera olika kostvals påverkan på miljön, men det är ett annat kapitel. Att leva idag känns som en hel djungel!)  

Jag har ätit riktigt risigt under perioder av mitt liv, men jag har ingen annan än mig själv att skylla för eventuella skador det har gett mig. Jag får helt enkelt försöka att ta lärdom av den tiden och äta så att jag mår bra nu och i framtiden.

Nu vet jag att det finns många rådvilla ute i samhället som söker svar på vad som är det rätta och till dem kan jag bara säga att dem ska vända sig till näringsfysiologer eller dietister. Under en period fick jag ofta mail från just rådvilla och dem hänvisade jag just till denna expertis då jag inte är utbildad inom detta. 

Hälsa är som sagt så mycket än kost och träning, det är även det psykologiska och till det kan alkohol, kost och andra beroenden stoppas in, precis som att dem även rör det fysiska. Med andra ord går psyke och kropp hand i hand när det gäller min syn på hälsa. 

Jag är en dålig hälsobloggare på det sättet att jag aldrig bloggar om peppande saker eller ens talar om min syn på hälsa, men jag blev rent ut sagt matt på ordet "hälsa" och den uppfattning som fanns om vad hälsa är, så jag gav upp. Det är därför bloggen har legat på is bra länge nu.

Innan jag valde att ta min långa bloggpaus förra året fick jag en hel del mail från företag som ville få mig att göra reklam för dem, vilket jag alltid sa nej till, då det handlade om sexleksaker, bantningspreparat, spel (dvs. poker) och alkohol, saker som för mig inte är synonymt med hälsa. Frågan är om dessa över huvud taget läste ordet "hälsoblogg" eller om vi har olika uppfattning om vad hälsa är!?

Eftersom begreppet hälsa verkar uppfattas olika från person till person så skulle jag mer än gärna vilja höra vad hälsa är för er? 

Tack för att ni orkade läsa och ursäkta svamlet. Jag skulle kunna skriva så mycket mer, men det får jag nog spara till någon bok eller något...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar